86 anys de la República

17951597_1933970206838692_4499559307954310676_n

En tal dia com avui, fa ja 86 anys, el President Francesc Macià proclamava des del balcó del Palau de la Generalitat la República Catalana. Així explicaven els fets a l’edició del 15 d’abril, any 1931:

A duras penas logró abrirse paso entre la multitud que llenaba la Plaza de San Jaime. El público se abalanzaba sobre él, pretendiendo besarle y abrazarle. Tuvieron que intervenir varios guardias urbanos que le protegieron, permitiendo que pudiese entrar en el Palacio municipal. Mientras el señor Maciá era recibido en los salones de la Alcaldía con todos los honores, un individuo salió al balcón y con un cornetín interpretó la Marsellesa, coreándola el público estacionado en la plaza. A las dos y cuarto y entre una ovación clamorosa apareció en el balcón el señor Maciá. Después de hecho el silencio, el señor Maciá, dijo: <<Ciudadanos: En nombre del pueblo de Cataluña yo proclamo desde aquí el Estado Catalán y proclamo la República catalana. Además, solemnemente os digo que con todo cariño vayamos a la Confederación con las demás Repúblicas de España. Ahora formemos el Gobierno de la República catalana y aquí estaremos dispuestos a defenderlo hasta morir.>> Nuevos vivas y aplausos subrayaron las últimas palabras del señor Maciá.

En aquest sentit, volem recordar també les paraules del dirigent comunista Joan Comorera, en el seu informe “La línia nacional del PSU de C“, de finals d’abril de 1939:

Macià va llençar-se a la realització d’un ideal no madurat. La maduresa es donarà ara, car les etapes del moviment nacional català són ben clares. Solidaritat Catalana, Mancomunitat, Estatut, República catalana.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s